Ontwerp-verkeersbesluit: N 312 herinrichting weg tussen Zieuwent en Lichtenvoorde in de gemeente Oost Gelre

DeOost-Gelregids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp-verkeersbesluit: N 312 herinrichting weg tussen Zieuwent en Lichtenvoorde in de gemeente Oost Gelre.

Meer informatie over deze bekendmaking:

ONTWERP - VERKEERSBESLUIT NR 2013-013940 , D.D . 14 JANUARI 2014 Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben het voornemen om een verkeersbesluit te nemen op de N 312 (Zieuwentseweg) in de gemeente Oost Gelre, omtrent het verlagen van de maximumsnelheid op de hoofdrijbaan van de N 312 tussen km 20,65 en km 23,20 naar 60 km/u, zodat de weg een maximumsnelheid krijgt die past bij de toekomstige inrichting als erftoegangsweg. Daarnaast wordt het gedeelte tussen Ruurlo en Zieuwent volledig ingericht met een maximumsnelheid van 60 km/u met voorrangskruispunten. Aanleiding De provinciale weg N 312 verbindt Ruurlo via Zieuwent met Lichtenvoorde en sluit tevens aan op de N 18. In 2014 voert de provincie Gelderland groot onderhoud uit op de N 312. Voorafgaand aan het groot onderhoud is door de provincie een verkenning uitgevoerd, waarbij knelpunten zijn geconstateerd en maatregelen zijn voorgesteld en besproken met belanghebbenden en betrokken partijen. Een van de knelpunten die uit de verkenning naar voren is gekomen is de maximumsnelheid op het wegvak van de N 312 tussen Zieuwent en Lichtenvoorde. Dit wegvak (km 20,65 – km 23,20) is in de huidige situatie vormgegeven als een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u, terwijl de weg gecategoriseerd is en functioneert als erftoegangsweg. De provincie Gelderland heeft besloten het bovengenoemde wegvak in te richten als een erftoegangsweg. Hierbij past tevens het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/u. In het kader van de verkeersveiligheid blijft de huidige voorrangssituatie behouden, waarbij de N 312 voorrang heeft op zijwegen. Wel hoort bij erftoegangswegen een ander type aanduiding van de voorrang dan bij gebiedsontsluitingswegen. De voorrang wordt bij deze wegcategorie op elk kruispunt aangegeven, terwijl gebiedsontsluitingswegen doorgaans de status voorrangsweg kennen. Op het gedeelte tussen Ruurlo en Zieuwent is sprake van verschillende voorrangssituaties. Tussen de aansluiting met de N 315 en de aansluiting met de Waalderweg is er een zone ingesteld met een maximumsnelheid van 60 km/u met voorrangskruispunten. Op het gedeelte met de aansluiting Waalderweg tot aan de kern Zieuwent is de weg een voorrangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/u. Om eenheid op deze weg te houden wordt het gedeelte tussen de aansluiting met de N 315 en Zieuwent ingericht als een weg met voorrangskruispunten met een maximumsnelheid van 60 km/u. Als wegbeheerder dient de provincie Gelderland voor het verlagen van de maximumsnelheid op de N 312 tussen Zieuwent en Lichtenvoorde van 80 naar 60 km/u en het aanpassen van de aanduiding van de voorrangssituatie een verkeersbesluit te nemen. Juridisch Kader Wettelijke grondslag: Dit besluit wordt genomen conform: - artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994; - artikel 15, Wegenverkeerswet 1994; - artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994; - artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; - afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht; - het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland. Procedure totstandkoming Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en met de verkeersadviseur van de Politie, Eenheid Oost-Nederland. Beleidskader De verkeersmaatregelen zijn een uitvoering van het Duurzaam Veilig beleid opgenomen in het Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan – 2. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn: - het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg; - het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen; - het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg. Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg). De N 312 behoort tot de categorie erftoegangswegen. Na het onderhoud is het wegvak tussen Zieuwent en Lichtenvoorde ingericht conform de eisen die passen bij deze wegcategorie. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Op erftoegangswegen kan zowel op de wegvakken als de kruispunten sprake zijn van uitwisseling. Uitwisseling vindt plaats bij lage snelheden. Bij het inrichten en markeren van de provinciale wegen streeft de provincie Gelderland ernaar zich zoveel mogelijk te conformeren aan de gestelde normen en richtlijnen zoals onder andere verwoord in het Handboek Wegontwerp en de Richtlijn essentiële herkenbaarheidskenmerken van weginfrastructuur. Belangenafweging Het belangrijkste doel van het inrichten van het wegvak van de N 312 tussen Zieuwent en Ruurlo en het verlagen van de maximumsnelheid is het verbeteren van de verkeersveiligheid door het inrichten van de weg passend bij de wegencategorisering en het functioneren van de weg. Het gedeelte van de N 312 tussen km 20,65 en km 23,20 kent veel erven die direct aansluiten op de hoofdrijbaan. De uitwisseling van verkeer waarmee dit gepaard gaat is ongewenst bij een inrichting als gebiedsontsluitingsweg waar 80 km/u is toegestaan. Hierdoor ontstaan op diverse locaties grote snelheidsverschillen tussen doorgaand verkeer en verkeer dat de weg wil oprijden of verlaten. Dit is in strijd met de beginselen van Duurzaam Veilig. Het wegvak kent een bochtig verloop. Ter hoogte van een aantal bochten is waarschuwing of begeleiding in de vorm van bochtschilden aangebracht. Deze bochten zijn veiliger te berijden met een maximumsnelheid van 60 km/u. Bovendien zijn aan beide zijden van de weg bomen aanwezig. Deze staan binnen de vereiste 4,50 meter obstakelvrije zone die geldt langs 80 km/u wegen. Vanwege de lagere snelheid geldt op erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 60 km/u een benodigde afstand tot de bomen van 1,50 meter. Bij een maximumsnelheid van 60 km/u geldt een lagere kans op aanrijdingen met bomen, onder andere in de bochten. Door het verlagen van de maximumsnelheid neemt de reistijd tussen Ruurlo, Zieuwent en Lichtenvoorde toe. Per enkele reis gaat het om een toename (bij de gereden maximumsnelheid) van ongeveer 38 seconden. Aanwonenden hebben echter gemakkelijker de gelegenheid om veilig de weg op te rijden, waardoor voor hen tijdens drukkere perioden de reistijd per saldo afneemt. De reistijdeffecten wegen naar het oordeel van de provincie Gelderland niet op tegen de positieve effecten op het gebied van de verkeersveiligheid. Het belangrijkste doel van het opheffen van de voorrangsweg, is eenheid te krijgen op de N312 voor de weggebruiker. Voor de weggebruikers zal in de praktijk echter weinig veranderen. De bestaande voorrangssituaties op kruispunten blijven ongewijzigd van kracht. Het opheffen van de status van voorrangsweg betekent ook het opheffen van het verbod om op de rijbaan te parkeren. Voornemen Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om op de provinciale weg N 312 (Zieuwentseweg) in de gemeenten Berkelland en Oost Gelre het volgende verkeersbesluit te nemen: I. door het verwijderen van borden A1-60zb en A1-60ze van het RVV 1990 tussen km 10,0 en 17,9 en het plaatsen van borden A1-60 bij km 19,0 in zuidelijke richting na het kruispunt met de N 315 en in noordelijk richting na het kruispunt Waalderweg (km 17,9) en in beide richtingen na elk kruispunt op dit wegvak, het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/u op de N 312 tussen de aansluiting N315 en de aansluiting Waalderweg; II. door het plaatsen van borden model A1-60 van het RVV 1990 bij de grens van de bebouwde kom van Zieuwent (km 20,65) in zuidelijke richting, bij het kruispunt met de N 18 (km 23,20) in noordelijke richting en in beide richtingen na elk kruispunt op dit wegvak, het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/u op de N 312 tussen Zieuwent en Lichtenvoorde; III. door het verwijderen van borden model B1 van het RVV 1990 na elke kruispunt op het wegvak van de N 312 tussen km 17,9 en km 19,5, het opheffen van de status voorrangsweg op dit wegvak; IV. door het plaatsen van borden model B3, B4 danwel B5 van het RVV 1990 voor elke kruispunt op het wegvak van de N 312 tussen km 17,9 en km 19,5 het aanduiden van de kruispunten op dit wegvak als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op de N 312 voorrang heeft op het verkeer uit de zijwegen; V. door het verwijderen van borden model B1 van het RVV 1990 na elke kruispunt op het wegvak van de N 312 tussen km 20,65 en km 23,20, het opheffen van de status voorrangsweg op dit wegvak; VI. door het plaatsen van borden model B3, B4 danwel B5 van het RVV 1990 voor elke kruispunt op het wegvak van de N 312 tussen km 20,65 en km 23,20 het aanduiden van de kruispunten op dit wegvak als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op de N 312 voorrang heeft op het verkeer uit de zijwegen. De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->actueel->bekendmakingen) en op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl->Staatscourant->Op Rubriek->verkeersbesluiten). Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 16 januari tot en met 26 februari 2014 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11 te Arnhem, in het gemeentehuis van de gemeente Berkelland, Marktstraat 1 te Borculo en het gemeentehuis van de gemeente Oost Gelre, Varsseveldseweg 2 te Lichtenvoorde. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake punt I t/m VI van het voorgenomen verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De zienswijze dient te worden gezonden aan: Gedeputeerde Staten van Gelderland Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen T.a.v. de heer M. Rixten Postbus 9090 6800 GX Arnhem Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2013-013940, N 312; Verlagen maximumsnelheid Zieuwent - Lichtenvoorde” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met de heer M. Rixten, tel 088-880 7100. Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland, Ing. P.J.J. Arts Teammanager Wegendistrict Gelderland Noord en Zuid Van de afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

 

Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2014.

Dit artikel verscheen op deOost-Gelregids.nl op 18-06-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Oost-Gelre, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deOost-Gelregids.nl
Redactie deOost-Gelregids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen oostgelre
  2. stcrt-2014-1185

Gerelateerde berichten